مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: میانگین تولید پسته از۲ هزار هکتار باغ بارور این شهرستان در سال جاری ۲ هزار و ۲۰۰ تُن برآورد می‌شود.
کد خبر: ۹۹۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵ 13 September 2021

۲ هزار و ۲۰۰ تُن پسته در شاهرود برداشت می‌شود  

 

علی اصغر حجی با بیان اینکه میانگین برداشت پسته در شاهرود یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است، افزود: سطح زیر کشت درختان پسته در شهرستان شاهرود پنج هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه پسته از درختانی به شمار می رود که بازدهی محصول آن به بیش از ۶ سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد: سه هزار هکتار از باغ های این محصول در سال های آینده به ثمر می‌نشیند.

به گفته وی، تولید ۱۴ تن پسته در هر هکتار استان سمنان به عنوان یک رکورد ثبت شده است که این میزان در آینده نزدیک برای کشاورزان شاهرودی دست یافتنی خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت مناسب پسته برای کشاورزان یک ثروت کم نظیر محسوب می شود، ادامه داد: حدود ۲ درصد محصول پسته کشور در شهرستان شاهرود تولید می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این که محصول پسته به مرور برداشت می شود و چندین روز به طول می انجامد، اشتغال خوبی برای کارگران فصلی ایجاد می کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شاهرود گفت: با توجه به روی آوردن کشاورزان و باغداران به کشت ارقام مختلف پسته ، سطح زیر کشت این محصول در شهرستان شاهرود نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حجی افزود: برداشت پسته از میانه مرداد ماه شروع می شود و تا پایان شهریور در شاهرود ادامه دارد.

وی با اشاره به محدودیت‌های آبی در کشور گفت: کشاورزان باید مشکلات ناشی از کم آبی را مورد توجه قرار دهند و با جایگزینی روش‌های نوین کشاورزی به جای روش‌های سنتی اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

به گفته وی، ارقام «کله قوچی»، «عباسعلی»، «حاج اکبری»، « شاه پسند»، «احمد آقایی» و محلی در شهرستان شاهرود کشت می شود.

حجی رسیدگی به باغ‌ها برای دستیابی به افزایش تولید در واحد سطح، احداث صنایع تبدیلی ، واحدهای پسته پاک کنی و خشک کنی، بسته بندی و برند سازی با نام این شهرستان را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد.

باغ های شهرستان شاهرود فروردین امسال برای پنجمین سال پیاپی دچار سرمازدگی گسترده شدند. برخی از محصولات مانند انگور، زردآلو و گردو در شهرستان از این سرما آسیب دیدند. سرمازدگی همچنین به محصولات دیگری چون آلو، هلو، آلبالو و گیلاس هم خسارت وارد کرد.

سرمای اردیبهشت پارسال نیز به ۱۰ هزار هکتار از باغ های این شهرستان خسارت زده بود.

۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار